LEI idag och i framtiden
Sedan 2011 har G20 lett ett initiativ för att möjliggöra unik identifiering av företag världen över. Skapandet av LEI-ekosystemet har vuxit snabbt och brett ut sig i flera länder som lag. Inte bara tillsynsmyndigheter och företag inför systemet i ökande takt, informationsomfånget i den offentliga LEI-datapolen har också vuxit. Vad kan vara runt hörnet för att ytterligare öka nyttan med LEI-systemet?
En snabb återblick
Den första LEI-koden utfärdades 2012, då LEI hänvisade till "visitkortsliknande" uppgifter, och svarade i huvudsak på frågan "vem är vem?".
Från och med 2017 utökade Global LEI Foundation ("GLEIF") LEI-datapoolens omfattning till att även omfatta information om en entitets direkta och övergripande ägare (detta omnämns som "Level 2"-data). Syftet med denna utvidgning är att kunna svara på frågan "vem äger vem?" Och därmed öka öppenheten på den globala marknaden.
Blickar framåt
Det är inte helt lätt att förutsäga vad framtiden kan hålla ihop för LEI-ekosystemet, men möjligheterna är många och lovande.
När det gäller de flesta nätverk ökar både dess värde och värdet för varje deltagare när nätverket växer. Med tanke på det nuvarande snabba tillväxten av införandet, med mer än 45 tillsynsmyndigheter som redan fullt ut stödjer användningen av LEI, är det troligt att fler organisationer, regeringar och enheter kommer införa systemet i framtiden. LEI-datapolen är på god väg att bli den första verkliga globala företagskatalogen.
Det är också möjligt att GLEIF arbetar för ett utökande av mer data i den globala datapolen. Detta skulle ytterligare öka öppenheten och minska risken i global handel och finansiella transaktioner. Eventuella inkluderingar kan vara grundläggande finansiella data för varje enhet.
- Källor: GLEIF