Vanliga frågor och svar om LEI
Kan ni fakturera oss?
Självklart. Beställ er LEI-kod genom detta beställningsformulär för att betala med faktura.
Vad är en LEI kod eller LEI nummer?
LEI står för “Legal Entity Identifier” och är en globalt accepterad standard för företagsidentifikation, enkelt beskrivet är det ett globalt organisationsnummer. LEI kod kallas ibland LEI nummer.
Hur ser en LEI kod eller LEI nummer ut?
En LEI kod eller LEI nummer är en 20 tecken lång kod beståendes av siffror och bokstäver, koden är unik för ditt företag. Exempelvis är vår LEI kod: 984500A8C57C9FNEE790
Varför behöver jag en LEI kod eller LEI nummer?
Inom EU är det krav på att alla företag som handlar med värdepapper skall ha en LEI kod, detta för att förenkla korrekt transaktionsrapportering.
Hur gör jag för att skaffa en LEI kod eller LEI nummer?
Det är enkelt att skaffa en LEI kod med LEI Pass. Fyll i vårt formulär så sköter vi resten. Vi validerar din företagsinformation och ber den globala LEI stiftelsen (“GLEIF”) registrera en LEI-kod kopplat till ditt företag. När registreringen är klar skickar vi LEI-koden till dig via email. Du kan börja använda din kod direkt men det kommer inte synas i det globala GLEIF-registret förrän efter kl 09.00 dagen efter registreringen.
Hur lägger jag in min LEI kod på Nordnet?
Registrera din LEI kod hos LeiPass, därefter kommer Nordnet uppdatera sina register så snart din LEI-kod är godkänd hos GLEIF. Läs mer om hur du registrerar LEI-kod för handel via Nordnet
Hur lägger jag in min LEI kod på Avanza?
Efter att du registrerat din LEI kod på LeiPass kan du lägga till din LEI på Avanza på deras hemsida under "Profil" och "Mina Uppgifter". Koden kommer att vara aktiv så snart din LEI kod har godkänts av GLEIF. När du använder LeiPass tar denna process vanligtvis bara några timmar, men kan ta upp till 1-2 dagar.
Vad innebär förnyelse av min LEI kod?
En viktig komponent i LEI ekosystemet är den årliga förnyelsen och verifieringen av datan som LEI koden är associerad med. Detta säkerställer datavaliditeten, minskar risk och ökar effektiviteten för alla parter som använder LEI.
Därför är det viktigt att säkerställa årlig förnyelse av datan, LEI koder som inte blir förnyade kommer upphöra att vara giltiga. Att inneha en ogiltig LEI kod kan hindra dig från att genomföra transaktioner som kräver att ni har en aktiv LEI kod.
Om du är kund hos LeiPass har du möjligheten att välja flerårskontrakt som gör att vi sköter förnyelsen av din LEI kod under en viss period. Oavsett vilken plan du väljer kommer vi kontakta dig vid utgången av kontraktet så du har möjlighet att uppdatera och verifiera din LEI data.
Om du vill förnya en LEI kod med LeiPass men ännu inte är kund hos oss, måste du först förflytta hanteringen av LEI koden till oss. Ansök om en LEI-kod genom formuläret ovan så kommer vi att kontakta er för att färdigställa flytten och förnyelsen av er LEI kod.
Vad innebär förflyttning av en LEI kod?
LEI-förflyttning eller överföring är flyttandet av en LEI kod från en tjänsteleverantör till en annan. Administrationen av din LEI-kod kan flyttas när som helst för att säkerställa att du som kund har en tjänsteleverantör du är nöjd med.
En LEI-överföring ändrar inte din LEI kod eller datan som associeras med din LEI kod. Den ändrar endast vilken LEI-utfärdare ("LOU") som ansvarar för din LEI kod.
Om ni vill förflytta och förnya er LEI kod kan detta göras genom vårat beställningsformulär. Om ni önskar att endast förflytta er LEI kod till LeiPass, kontakta vår support på [email protected].
Varför LeiPass?
‑ Vi erbjuder marknadsledande leveranstider till mycket konkurrenskraftiga priser
‑ Vi är en officiell registreringsagent, ackrediterade av den globala LEI stiftelsen GLEIF
‑ LeiPass är baserade i Sverige och erbjuder support på svenska, 7 dagar i veckan
‑ Vi samarbetar med RapidLei för utfärdande av LEI, en av branschens största aktörer